آیین رونمایی از سه کتاب کودک که درباره زندگی و شخصیت حاج‌قاسم سلیمانی نوشته شده است با حضور مجتبی همتی‌فر، رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، نویسندگان آثار و علاقه‌مندان برگزار شد.

سه داستان کودکانه درباره شهید سلیمانی رونمایی شد/ قصه‌هایی از «قاسم» قهرمان

سه کتاب «قهرمان به شکل خودم» به نویسندگی و تصویرگری کلر ژوبرت، «سیب آخر» به نویسندگی محمد خسروی‌راد و تصویرگری وحید خاتمی و «مردی که زبان کبوترها را می‌دانست» به نویسندگی نازنین صابری بهداد و تصویرگری لیلا حیدری سه کتاب داستان کودک درباره حاج‌قاسم سلیمانی هستند که به تازگی توسط انتشارات «راه‌یار» منتشر شده‌اند.

جلوه‌هایی دیگر از حاج‌قاسم
در ابتدای این مراسم مجتبی همتی‌فر، رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک با اشاره به ویژگی‌های حاج‌قاسم و ضرورت پرداختن به زندگی این شهید برای نسل جوان، بیان کرد: حاج‌قاسم ویژگی‌هایی دارد که ما کمتر در کسان دیگر می‌بینیم. یکی آن است که حاج‌قاسم جهان وطن است؛ یک مبارز و مجاهد بدون مرز، آنچنان که فقط در ملیت نمی‌گنجد. وقتی می‌خواهیم برای حاج‌قاسم پرچم تعیین کنیم فقط پرچم ایران به او نمی‌چسبد؛ جبهه مقاومت و به یک معنا تمام آزادی‌خواهان جهان. یک نماد بین‌المللی است که کمتر به این مسئله توجه کردیم. خودش یک جهاد و جبهه بدون مرز در عرصه جهاد اصغر است.
همتی‌فر با بیان اینکه حاج‌قاسم فقط در میدان و جبهه جنگ نیست، تصریح کرد: یکی از کتاب‌هایی که در این برنامه رونمایی می‌شود، جلوه‌هایی دیگر از حاج‌قاسم است، حاج‌قاسم، مرد خدمت به مردم است؛ هر جا کسی تحت سختی قرار می‌گرفت، حاج‌قاسم بود، چنان که در سیل خوزستان یا در زلزله هم حاج‌قاسم را می‌بینید که حاضر می‌شود و جاهای سخت دیگری که شاید ما متوجه نشدیم. باید پرسید آیا ما نیز نسل جدید را در همین میدان تربیت می‌کنیم؟
وی افزود: خودش نکته مهمی است که فقط فعالیت‌های حاج‌قاسم به امور نظامی منحصر نمی‌شود، فهم این موقعیت که وقتی در عراق یا سوریه و در جبهه مقاومت مقابل دشمن می‌جنگد یا وقتی اتفاقی مثل سیل می‌افتد سریع خودش را می‌رساند. اما تصویری که از او می‌بینید، تصویر میدان نبرد است. وجه دیگری که حاج‌قاسم دارد، با وجود اینکه کم‌ و بیش ایشان را معمولاً با لباس نظامی می‌دیدیم، وجه فرهنگی ایشان است. کتاب‌هایی که می‌خوانده یا کتاب‌هایی که توصیه می‌کند. به عنوان مربی، شخصیت فرهنگی بعضی‌ از این فعالیت‌ها را توانستیم ثبت و ضبط کنیم مثل آن صحنه‌ای که به عنوان مربی در عین اینکه دارد نماز می‌خواند، گلی را از دست یک کودک می‌گیرد. در واقع کار تربیتی انجام می‌دهد، آیا ما هم همین مراقبت‌ها را داریم. این صحنه تنها یک چشمه از دریاست، تنها یک شمه از حاج‌قاسم است که توانستیم ضبط کنیم اما نشان می‌دهد عقبه‌ای و ریشه‌ای وجود دارد، پس فقط یک مرد نظامی و خادم ملت نیست بلکه نیروی فرهنگی هم هست.

او با مردم درست برخورد می‌کرد
رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک اظهار کرد: حاج‌قاسم برای نسل امروز یک قهرمان است؛ نسل امروزی که تشنه قهرمان واقعی هستند. ما به عنوان پدر، مادر، مربی یا یک معلم که شخصیتی فرهنگی دارد، وقتی می‌خواهیم قهرمانی برای کودک و نوجوان معرفی کنیم، چه کسی را می‌توانیم اسم ببریم که داستان‌های واقعی از او برای نسل امروز تعریف کنیم. قطعاً حاج‌قاسم از اصلی‌ترین شخصیت‌هایی است که جلوه‌های مختلفی دارد، از یک طرف با آدم‌های بد مبارزه می‌کند، مشکلات مردم را گره‌گشایی می‌کند. چه جنگ باشد، چه سیل باشد، چه زلزله باشد، مهربان است. اخلاق‌مدار است و با مردم درست برخورد می‌کند. مجموع این‌ها ویژگی‌هایی می‌شود که می‌توان برای حاج‌قاسم ذکر کرد. سیاست، جهاد، مبارزه، فقه، عرفان، معنویت، امور اجتماعی، همه این‌ها ذیل مکتب حاج‌قاسم قرار می‌گیرند که بهتر است مکتب امام خمینی(ره) ذکر کنیم. با توجه به این مسائل، حاج‌قاسم می‌تواند الگوی خوبی برای جوانان باشد.

جرئت نوشتن درباره حاج‌قاسم را نداشتم
محمد خسروی‌راد، نویسنده کتاب «سیب آخر» نیز در سخنانی در این برنامه عنوان کرد: بیش از ۳۰ سال است که در عرصه نوشتن فعالیت دارم و بیش از ۳۰ عنوان کتاب هم نوشته‌‍‌ام که در بین آن‌ها حدود ۲۶ عنوان برای بزرگسالان است. نوشتن برای بچه‌ها بسیار سخت است. باید زبانشان را بلد باشیم، زبان آدم‌هایی که عموماً حساس، ذوق‌مند، دقیق و سختگیر هستند و اگر با زبان خودشان حرف نزنیم، کار خیلی سخت می‌شود. در این شرایط در نظر بگیرید که بخواهید راجع به یک آدم خیلی بزرگ مثل شهید حاج‌قاسم سلیمانی برای بچه‌ها بنویسید، این کار خیلی سخت است، آن قدر سخت که جرئت نمی‌کنید سمتش بروید.
وی افزود: من مدت‌ها این جرئت را نداشتم؛ این جرئت را از زمانی پیدا کردم که با مجموعه خانه همبازی در مشهد آشنا شدم، آنجا قرار بود کارگاه نویسندگی راه بیفتد، نویسنده‌های تازه‌کار و آماتور که بتوانند پس از این کارگاه برای بچه‌ها بنویسند؛ آنجا من را دعوت کردند که با این دوستان کار کنم، موضوعات کارگاه هم موضوعاتی سخت بود که من نگران نوشتن از آن‌ها برای بچه‌ها بودم. در این کارگاه با کمک نویسنده‌های نوقلم راجع به موضوعاتی کتاب کودک نوشتیم که فکر آن را هم نمی‌توانید بکنید مثلاً راجع به پهپاد و معرفی آن به نسل امروز یا موضوعاتی مثل موشک که امروز ما صاحب فناوری آن هستیم؛ همه این‌ها را برای بچه‌ها تصویر کردیم.

تصویر مردی بزرگ برای بچه‌های کوچک
این نویسنده اضافه کرد: پس از این کارگاه قرار شد درباره شهید سلیمانی بنویسیم که نخستین کار، کتاب «سیب آخر» شد. حقیقت این است که می‌خواستم اتود اولیه را بزنم و بگویم چه طوری می‌شود بخشی از زندگی یک آدم بزرگ را با زبان کودکانه در وضعیت دراماتیک، داستانی و نمایشی به تصویر کشید که این اتفاق در کتاب «سیب آخر» افتاد و اکنون دوستان مجموعه همبازی ادامه مسیر را می‌روند که امیدوارم اتفاق‌های خوبی بیفتد.
وی درباره انتخاب موضوع حضور حاج‌قاسم در سیل خوزستان توضیح داد: اصرار من بر این موضوع از آن جهت بود که این مسئله یک امر ملموس برای کودکان است؛ چراکه زبان داستان کودک؛ زبان انجام، کار کردن و فعل است. به همین دلیل به نظرم رسید این قسمت از زندگی سردار سلیمانی روایتی دلچسب برای بچه‌ها خواهد شد. امیدوارم بچه‌ها بخوانند و علاقه‌مند شوند و خودشان بیایند پای کار و گوشه‌های مختلف زندگی شهید بزرگوار حاج‌قاسم را برای مردم ایران و جهان روشن و بیان کنند.

خبرنگار: عارف جعفری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.